پلی استایرن و پلی یورتان جز کدام دسته از عایق های حرارتی هستند؟

پلی استایرن و پلی یورتان جز کدام دسته از عایق های حرارتی هستند؟ عایق های حرارتی به موادی گفته می شود که از انتقال انرژی حرارتی جلوگیری می کنند. این عایق ها دارای کاربردهای متنوعی هستند. به عنوان مثال، از عایق حرارتی به طور گسترده در صنعت ساختمان استفاده می شود. این عایق ها مانع از اتلاف انرژی در ساختمان های مختلف می شوند. مواد بسیار زیادی به عنوان عایق حرارتی بکار می روند. از مهم ترین آن ها می توان به پلی استایرن و پلی یورتان اشاره کرد. در این مقاله، به بررسی دو عایق حرارتی پلی استایرن و پلی یورتان می پردازیم.

پلی استایرن؛ عایق حرارتی پرکاربرد در صنعت ساختمان

اکثر مردم، عایق حرارتی پلی استایرن را با نام یونولیت می شناسند. پلی استایرن، ماده پلاستیکی است که به صورت یکپارچه ساخته می شود. از این ماده معمولاً در عایق کاری دیوارها و کف ساختمان ها استفاده گسترده ای می شود. عایق حرارتی پلی استایرن را می توان به دو دسته اکسترود شده و منبسط شده اشاره کرد. این نوع از عایق های حرارتی با ضخامت های مختلفی در بازار به فروش می رسند و در داخل و خارج از ساختمان کاربرد دارند.

از دیگر کاربردهای عایق حرارتی پلی استایرن می توان به عایق کاری موارد زیر اشاره کرد:

  • نمای خارجی ساختمان ها (دیواره ها و کف و سقف ساختمان های مختلف)
  • سقف های شیب دار و مسطح ساختمان های مسکونی، صنعتی یا کشاورزی

از پلی استایرن حتی برای انواع مختلف قالب گیری نیز استفاده می شود. در نتیجه، پلی استایرن یا یونولیت را می توان یکی از پرکاربردترین عایق های رطوبتی و حرارتی موجود در بازار دانست.

این مطلب را از دست ندهید  تفاوت عایق پلی یورتان و عایق معمولی

پلی استایرن و پلی یورتان جز کدام دسته از عایق های حرارتی هستند؟

عایق حرارتی پلی استایرن

استفاده از پلی استایرن چه مزایا و معایبی دارد؟

پلی استایرن به عنوان یک عایق حرارتی، آب بسیار کمی جذب خود می کند. علاوه بر این، مقاومت بسیار خوبی در برابر نفوذ آب و و رطوبت دارد. از دیگر مزایای مهم استفاده از پلی استایرن به عنوان عایق حرارتی می توان به پایدار بودن و تحمل وزن بالا اشاره کرد. پلی استایرن در میان انواع عایق های حرارتی یک ماده غیر سمی و دوستدار محیط زیست محسوب می شود. به علاوه، این ماده را می توان بازیافت کرد.

با وجود مزایای بسیار زیادی که پلی استایرن دارد، نمی توان برخی از معایب آن را نادیده گرفت. از مهم ترین معایب این عایق حرارتی پرکاربرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اشتعال پذیر بودن
  • پرهزینه بودن بودن فرآیند بازیافت پلی استایرن
  • مقاومت نامطلوب در برابر حلال های آلی
  • شکننده بودن
  • تجزیه در مدت زمان بسیار طولانی

به این نکته توجه داشته باشید که شکننده بودن پلی استایرن باعث شده است تا از آن کمتر از سایر عایق ها استفاده شود. آیا تا الان متوجه شده اید که پلی استایرن و پلی یورتان جز کدام دسته از عایق های حرارتی هستند؟

دسته بندی پلی استایرن و پلی یورتان

مزایا و معایب پلی استایرن

از عایق های حرارتی پلی یورتان چه می دانید؟

عایق حرارتی پلی یورتان از دیگر عایق های پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز به شمار می رود. این عایق به صورت یک فوم جامد و سرد از ترکیب دو ماده ایزوسیانات و پلی ال ساخته می شود. از مهم ترین ویژگی های فوم پلی یورتان می توان به انعطاف پذیری بالا اشاره کرد. این عایق حرارتی می تواند خاصیت انعطاف پذیری بالای خود را برای مدت زمان طولانی حفظ کند.

این مطلب را از دست ندهید  همه چیز درباره کفپوش پلی یورتان

عایق حرارتی پلی یورتان به دلیل پایین بودن ضریب انتقال گرما و سرما بیشتر در عایق کاری سقف ها و پنجره ها بکار می روند. در ابتدا، از این نوع عایق ها بیشتر در هواپیماها استفاده می شد. با گذشت زمان، استفاده از آن ها در صنعت ساختمان سازی افزایش یافت. علاوه بر صنعت ساخت و ساز، عایق حرارتی پلی یورتان در صنایع داروسازی، پتروشیمی و گاز نیز کاربرد دارد.

در سال های اخیر، استفاده از پلی یورتان در تولید ساندویچ پنل نیز رواج یافته است. این عایق حرارتی پرکاربرد در انواع مختلفی ساخته می شود که عبارتند از:

  • عایق پلی یورتان پاششی
  • پلی یورتان لوله ای و نیم لوله
  • عایق های حرارتی پلی یورتان تزریقی
  • پلی یورتان بلوکی و تخته ای

پلی استایرن و پلی یورتان جز کدام دسته از عایق های حرارتی هستن

خرید عایق حرارتی پلی یورتان

سخن پایانی

در این مقاله به «پلی استایرن و پلی یورتان جز کدام دسته از عایق های حرارتی هستند؟» پرداختیم و متوجه شدیم که استفاده از انواع مختلف عایق های حرارتی در صنایع ساختمان سازی بسیار رواج دارد. از مهم ترین عایق ها می توان به پلی استایرن و پلی یورتان اشاره کرد. هر یک از آن ها دارای مزایا و معایبی هستند. به همین دلیل، انتخاب عایق حرارتی مناسب در ساختمان سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شما استفاده از کدام عایق حرارتی را ترجیح می دهید؟ پلی استایرن یا پلی یورتان؟

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *